powrót


Carnevale (Bartolomeo Corradini)

Przybycie dziewicy do świątyni

Presentation of the Virgin in the Temple
c. 1467
Oil and tempera on panel
57 5/8 x 38 in.
Museum of Fine Arts, Boston








Wprowadzenie dziewicy do świątyni



Budowla imponuje wielkością. Mężczyzna jest w niej sam lub w towarzystwie innych mężczyzn. Budowla to świątynia męskich dokonań, a właściwie świątynia dokonań jednego mężczyzny.

U wejścia do pałacu stoi młoda dziewczyna. Rozgląda się i ogląda się wstecz. Za sobą widzi postępującą przyszłość.


Za nią postępuje dziewczyna w ciąży, podobna do niej. Niesie ona dzban , który przesłania jej widok na gmach. Wydaje się być skoncentrowana wyłącznie na sobie, co nie dziwi w jej stanie. Za nią z kolei podąża starsza kobieta, podobna do niej, ukrywająca swoją kobiecą sylwetkę w obszernej sukni - z czasem to, że mężczyźni oglądają się za nią, to będzie jej przeszkadzać, wie o tym.


Są jeszcze trzy starsze kobiety kręcące się w pobliżu.


- Jedna stoi na schodach i patrzy na wchodzącą - to rozsądek, sięgający myślą do przodu i oceniający sytuację, jej sensowność . 'Wejść, nie wejść ?' - zastanawia się dziewczyna.

- Jedna obrócona do nas tyłem , spogląda na wizerunek satyra na ścianie. Satyr uosabia zabawę i frywolność, dziś powiemy seks.

- Jedna patrzy na półnagich mężczyzn zabawiających się grą hazardową u wejścia. Sa półnadzy, bo wszystko stracili, są niegodni jej zaufania.

Dwa rozsądne spojrzenia na dziwne dla niej męskie zachowania, których nie rozumie, nie akceptuje lub dziwi im się i do których próbuje określić swój stosunek.


Budowla dominuje nad całością, jest imponująca. Jest to świątynia dokonań mężczyzny, z którym dziewczyna chce związać swoje życie.





powrót